در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):
عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه فنی و حرفهای استان خراسان رضوی:
نیمی از دستگاههای آزمایشگاهی قابلیت آموزش مجازی را دارند
عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه فنی و حرفهای:
نیمی از دستگاههای آزمایشگاهی قابلیت آموزش مجازی را دارند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا )عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه فنی و حرفهای گفت: برخی از تجهیزات الزامات و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند و همه تجهیزات آزمایشگاهی توانایی تبدیل به آزمایشگاه مجازی را ندارند، با این حال، حدود نیمی از دستگاههای مجازی قابلیت تبدیل شدن به آموزش مجازی را دارند.
وحید بهلوری در گفتوگو با ایسنا در رابطه با معرفی آزمایشگاه مجازی برق، اظهار کرد: در چند سال گذشته و قبل از کرونا آموزشهای مجازی و آموزشهای الکترونیکی در دنیا مرسوم شده و دانشگاههای معتبر بینالمللی و حتی دانشگاههای برتر ایران دورههایی را بر اساس آموزش مجازی و از راه دور تعریف میکردند.
وی افزود: از زمان شروع کرونا استفاده از آموزش مجازی بیشتر شد و به صورت کلی تمام دانشگاهها ناچار شدند تا از آموزش مجازی استفاده کنند. آموزشهای مجازی باید حیطه مربوط به دروس نظری و تئوری و حیطه دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی را پوشش دهند. در حیطه مربوط به دروس تئوری و نظری مشکلی وجود ندارد و این اساتید دروس به وسیله سامانههای مجازی موجود میتوانند تدریس خود را انجام دهند. اما در حیطه دروس عملی و آزمایشگاهها مشکلات لاینحلی وجود دارد و در این زمینه نمیتوان خیلی به انجام این دروس پرداخت. درحال حاضر در بسیاری از دانشگاهها ارائه این دروس متوقف شده، زیرا ارائه آنها به صورت مجازی غیر ممکن است.
عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم برای آزمایشگاه برق کنترل به صورت مجازی شروع به آموزش کنیم. در این خصوص نیاز بود دستگاههای موجود در آزمایشگاه قابلیت برقراری ارتباط با سایت اینترنتی داشته باشند. به همین منظور دستگاهی را ساخته و به تجهیزات آزمایشگاه اضافه کردیم که مسئولیت برقراری ارتباط میان سختافزار و وبسایت را برعهده دارد. طبق برنامهنویسی این وبسایت دانشجویان میتوانند در این وبسایت ثبت نام کنند و با ارائه دسترسی توسط استاد به دانشجو، دانشجو میتواند از منزل و به صورت مجازی از طریق اینترنت شروع به استفاده از تجهیزات آزمایشگاه کند.
بهلوری با اشاره به اینکه این دستگاه صرفا یک شبیهسازی نیست، خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجو از منزل و از طریق اینترنت درحال انجام آزمایشی است، دستگاه مورد نظر در آزمایشگاه شروع به فعالیت میکند و روشن میشود. در این برنامه دستگاه به صورت واقعی مشغول به کار است. دانشجو به دستگاه فرمان و ورودی لازم را میدهد و دستگاه نتایج این ورودی را به صورت آنلاین نمایش میدهد. استاد نیز به این بخش دسترسی دارد و میتواند توضیحات لازم را هم زمان ارائه کند.
ارائه خدمات آزمایشگاه مجازی به دیگر دانشگاهها
وی با اشاره به اینکه هدف ما صرفا رفع مشکل یک آزمایشگاه نیست، بیان کرد: این دستگاه میتواند درحال حاضر آزمایشگاه برق کنترل را پشتیبانی کند و مشکلات کلاسهای عملی دروس مرتبط را حل کند. ما میتوانیم برای بسیاری از آزمایشگاهها و دستگاهها این قابلیت را پیادهسازی کنیم تا دانشجویان بدون نیاز به حضور در دانشگاه دروس عملی خود را بگذرانند. قسمت عمدهای از ایجاد این طرح مربوط به ارائه خدمات آزمایشگاهی است. دانشگاههای دیگر برای دسترسی به این تجهیز لزوما نیازی به خرید آن ندارند و میتوانند به صورت ساعتی خدمات این آزمایشگاه مجازی را خریداری کنند.
عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه فنی و حرفهای گفت: دانشگاهها پس از ثبت درخواست خود مبنی بر استفاده از این آزمایشگاه، میتوانند هفتهای چند ساعت خاص از خدمات این آزمایشگاه مجازی بهرهمند شوند. طبق نظرسنجی که از دانشجویان در ارتباط با میزان رضایت آنها از این آزمایشگاه داشتیم، به شدت راضی بودند. نکتهای وجود دارد که هیچ وقت آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نمیشود و اگر امکان برگزاری کلاسهای عملی به صورت حضوری باشد، قطعا بازخورد و نتیجه بهتری خواهد داشت. باتوجه به وضعیت حاضر که ملزم به عدم برگزاری کلاسها به صورت حضوری هستیم، استفاده از این آزمایشگاه مجازی بسیار مناسبتر از برگزاری کلاسهای مجازی، مطالعه جزوه و انجام شبیهسازی است.
بهلوری با اشاره به اینکه برخی از تجهیزات دیگر آزمایشگاهی امکان ارائه خدمات به صورت مجازی را دارند، اظهار کرد: امر آموزش در حیطه دروس عملی و کارگاهی در ترم تحصیلی گذشته ناقص ماند. آموزش مجازی دروس عملی در دانشگاه به شدت با اهمیت و مورد نیاز است. برخی از تجهیزات الزامات و ویژگیهای مخصوص به خود را دارند و همه تجهیزات آزمایشگاهی توانایی تبدیل به آزمایشگاه مجازی را ندارند. حدودا نیمی از دستگاههای مجازی قابلیت تبدیل شدن به آموزش مجازی را دارند.https://www.isna.ir/news/99071309617